Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem

e-mail: kasia.biol@onet.eu

23.06.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu: „Substancje o znaczeniu biologicznym”

Przeczytaj podsumowanie ze str. 218, a następnie wykonaj wszystkie zadania, które znajdują się na str.  220.

19.06.2020 r.

Temat: Skrobia i celuloza – polisacharydy.

Zapoznaj się z tematem lekcji str. 212, następnie wykonaj notatkę według punktów:

1. Zapisz wzór ogólny polisacharydów.

2. Na podstawie doświadczenia 45 str. 213 napisz właściwości skrobi.

3. Jak wykryć obecność skrobi? Napisz obserwacje i wnioski z doświadczenia 46 str. 213.

4. Napisz właściwości celulozy.

5. Znaczenie skrobi i celulozy dla organizmów.

6. Zastosowania skrobi.

Notatkę nie wysyłacie.

09.06.2020 r.

Temat: Sacharoza – disacharyd

Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 208, następnie wykonaj notatkę według punktów:

1.Zapisz wzór ogólny sacharozy.

2. Wypisz właściwości sacharozy na podstawie doświadczenia 44 str. 209

3. Jakiej przemianie ulega sacharoza w organizmie? Napisz odpowiednie równanie. Str. 209

4. Zastosowania sacharozy.

Praca domowa

Zadanie 1,2 str. 211

Na maila wysyłacie tylko rozwiązane zadania. Czas pracy do 16.06

05.06.2020 r.

Temat: Glukoza i fruktoza – monosacharydy.

Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 204, a następnie odpowiedz na pytania:

1. Zapisz wzór sumaryczny glukozy i fruktozy.

2. Jak powstaje glukoza? Napisz równanie procesu fotosyntezy.

3. Znaczenie glukozy dla organizmu.

3. Właściwości glukozy i fruktozy.

4. Zastosowania glukozy i fruktozy.

Praca domowa zadanie 1, 2, 5 str.207

Na maila wysyłacie tylko rozwiązane zadania. Czas pracy do 12.06

02.06.2020r.

Temat:  Sacharydy.

Proszę najpierw obejrzeć film: https://www.dlanauczyciela.pl/3234,film-26-badanie-skladu-pierwiastkowego-sacharydow-mp4, na podstawie doświadczenia zapisz obserwacje i wnioski.

1. Zapisz wzór ogólny sacharydów

2. Rodzaje sacharydów (przerysuj schemat str. 203).

Praca domowa zadanie 1,2,3,4 str. 203

Wysyłacie tylko rozwiązane zadania do 5.06.

29.05.2020r.

Temat: Białka- budowa i właściwości.

Zapoznaj się z tematem lekcji podr. str. 196, następnie wykonaj notatkę według punktów:

1. Co to są białka?

2. Jakim przemianom ulegają białka?

3. W jaki sposób można wykryć obecność białka?

Praca domowa Zadanie 3 str. 201

Notatkę wysłać do 5.06

Chemia 26.05.2020 r

22.05.2020 r.

Temat: Sprawdzian wiadomości z działu: „Pochodne węglowodorów”.

Waszym zadaniem będzie rozwiązanie testu. Test można wypełnić na komputerze lub wydrukować i uzupełnić. Można też rozwiązać zadania w zeszycie. Ważne jest, aby każdy odesłał do godz. 15 rozwiązany test na e-maila. Powodzenia.

 Proszę o samodzielne rozwiązanie testu.

Sprawdzian 

19.05.2020r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu: „Pochodne węglowodorów”.

Przeczytaj podsumowanie ze str.186-187, następnie wykonaj w zeszycie zadanie 1,2,3,4/188

Na rozwiązania zadań czekam do 22.05, wtedy też napiszecie sprawdzian z tego działu. Proszę się przygotować. Powodzenia.

15.05.2020 r.

Temat: Aminokwasy.

Przeczytaj z e-podręczniki tylko od punktu 3 - https://epodreczniki.pl/a/aminy-i-aminokwasy/DzJZ5l9SX

1. Co to są aminokwasy?

2. Jak się tworzy nazwy aminokwasów?

3. Właściwości glicyny (kwas aminoetanowy).

4. Na czym polega reakcja kondensacji?

5. Co to są peptydy i wiązania peptydowe?

6. Zastosowania aminokwasów.

Praca domowa

Zad. 1,2,3/185

Notatkę wraz z pracą domową wysłać do 19.05.

12.05.2020r.

Temat: Estry.

Proszę przeczytać z e-podręczniki https://epodreczniki.pl/a/estry---budowa-i-wlasciwosci/D1KYqhxnO

1. Co to są estry? Napisz wzór i nazwę grupy funkcyjnej.

2. Na czym polega reakcja estryfikacji (e-podręczniki punkt 2). Napisz reakcje etanolu z kwasem etanowym.

3. Zapisz wzór ogólny estrów.

4 Zapisz ogólne równanie reakcji estryfikacji.

5. Nazewnictwo estrów.

6. Wypisz właściwości i zastosowania estrów (e-podręczniki punkt 3)

W części Zadania przy temacie na stronie e-podręczniki.pl (link powyżej) wykonaj online wszystkie ćwiczenia. (ćwiczenie 1-4)

Praca domowa Zad. 1,2,3 str.181

Na notatkę wraz z praca domową czekam do 15.05. Powodzenia.

 8.05.2020r.

Temat: Porównanie właściwości kwasów karboksylowych.

1. Dokonaj podziału kwasów karboksylowych ze względu na liczbę atomów węgla w cząsteczce (n).

2. Wypisz właściwości wyższych kawasów karboksylowych ( stan skupienia, zapach, palność, rozpuszczalność w wodzie, jakim reakcjom chemicznym ulegają?).

3. Wypisz zastosowania kwasów organicznych.

Praca domowa Zad. 1,2,3,4,5 str. 176

Notatkę wraz z pracą domową wysłać  do 12.05.

5.05.2020r.

Temat: Wyższe kwasy karboksylowe.

Proszę przeczytać z e-podręczniki :https://epodreczniki.pl/a/wyzsze-kwasy-karboksylowe/D2rR5J162 i obejrzeć filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=XraQma5EcnA – doświadczenie 34 str.170

https://www.youtube.com/watch?v=aCINTaD8yJI – doświadczenie 35 str.171

https://www.youtube.com/watch?v=dAs07qNyif0 – otrzymywanie mydła str. 172

Wykonaj notatkę według punktów:

1.Napisz wzory sumaryczne wyższych kwasów karboksylowych

2.Wypisz właściwości wyższych kwasów karboksylowych str.169-170

3.Po obejrzeniu doświadczenia 34, 35 i 36 zapisz wnioski.

4. Co to są mydła?

5. Wypisz zastosowania wyższych kwasów karboksylowych.

Praca domowa

 Zadanie 1,2,4/173

Notatkę wraz z praca domową wysłać do 8.05.

28.04.2020r.

Temat: Kwas etanowy.

Proszę obejrzeć filmy:

 https://www.youtube.com/watch?v=JxKC3OBofV0 – reakcja kwasu etanowego z metalem

 https://www.youtube.com/watch?v=yUJSeqNZDH4 – reakcje kwasów karboksylowych z zasadą sodową (reakcja zobojętniania)

 https://www.youtube.com/watch?v=L_BMzDWbVOw – reakcja kwasu etanowego z tlenkiem miedzi (II)

Po obejrzeniu filmów wykonaj notatkę:

1. napisz wzór sumaryczny, strukturalny kwasu etanowego

2. wypisz właściwości kwasu octowego

a) zapach, rozpuszczalność w wodzie, odczyn

b) reakcja dysocjacji jonowej kwasu etanowego (str.165)

c) reakcja kwasu etanowego z magnezem (str.165)

d) reakcja kwasu etanowego z zasadą sodową (str.166)

e) reakcja kwasu etanowego z tlenkiem miedzi (II) (str.166)

f) reakcja spalania całkowitego  kwasu etanowego (str.167)

3. Nazewnictwo soli kwasów karboksylowych (str.167)

4. Zastosowania kwasu etanowego.

Praca domowa zadanie 2,3/168

Notatkę z lekcji wraz z praca domowa proszę wysłać na maila. Czas pracy do 30.04.

24.04.2020 r.

Temat: Kwas metanowy.

Zapoznaj się z tematem lekcji podręcznik str.161, następnie wykonaj notatkę według punktów:

a) napisz wzór sumaryczny, strukturalny kwasu metanowego

b) wypisz właściwości kwasu metanowego ( w tym równanie reakcji dysocjacji jonowej i reakcję spalania całkowitego)

c) wypisz zastosowania kwasu metanowego.

Praca domowa Zad. 2,3/163

Zdjęcie notatki i pracy domowej proszę wysłać na maila. Czas pracy do 28.04.

Chemia - 21.04.2020 r. 

Chemia - 17.04.2020 r.

Temat: Porównanie właściwości alkoholi.

Proszę przeczytać z e-podręczniki

https://epodreczniki.pl/a/alkohole---wlasciwosci/Dn8wj39qS oraz obejrzeć filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=kSnJUnhITVg

https://www.youtube.com/watch?v=X_FqETqpHYc

Rozwiązać zadanie 1,2 str.156

Rozwiązane zadania proszę przesłać na maila. Macie czas do 21.04.

7.04.2020 r.

Temat: Glicerol – alkohol polihydroksylowy

Zapoznaj się z tematem w podręczniku, str. 150 – 153. Proszę wykonać w zeszycie notatkę wg punktów:

1. Wzór sumaryczny, strukturalny i półstrukturalny glicerolu.

2. Nazwa systematyczna glicerolu.

3. Właściwości fizyczne i chemiczne glicerolu.

4. Zastosowania glicerolu.

Praca domowa  zad. 1, 2,3, str. 153, podręcznik.

Wszystkie informacje dotyczące tego tematu i jak i poprzedniego (metanol, etanol ) znajdziesz na stronie zdalne lekcje, w tygodniu 16-23.03.2020r. (środa)

3.04.2020 r.

Temat: Metanol i etanol – alkohole monohydroksylowe.

Można znaleźć zagadnienia do tego tematu na stronie zdalne lekcje, w tygodniu 16- 20.03.2020, dzień: środa!

Zapoznaj się z tematem lekcji podręcznik str.142. a następnie wykonaj zadania w zeszycie:
a) z dziennika laboratoryjnego -doświadczenie 25. Badane właściwości etanolu; doświadczenie 26. Wykrywanie obecności etanolu. Nie wykonujemy doświadczenia 3.
b) przerysuj i uzupełnij logogryf z karty pracy o etanolu zadanie 2
c) rozwiązać zadania z karty pracy o metanolu z grupy B. 
Miłej pracy!

karta pracy - etanol 

karta pracy - metanol 

dziennik 

27.03.2020 r.

Temat: Szereg homologiczny alkoholi.

Proszę najpierw obejrzeć film: https://www.youtube.com/watch?v=4XguWd3B_Ro

 film: https://www.youtube.com/watch?v=OlZsSCmWsKY&t=101s ale tylko do momentu wyjaśniania wzorów  alkoholi.

Przeczytać z podręcznika co to jest grupa alkilowa i grupa funkcyjna alkoholi (str.138)

Następnie proszę zrobić notatkę według punktów :

a) napisać definicję alkoholi (podr. Str . 138)

b) przerysować wykres dotyczący (jakie są rodzaje alkoholi?) (podr. Str. 139)

c) jak się tworzy nazwy alkoholi (podr.str.139)

d) napisać wzór ogólny alkoholi (podr. str.140)

e) narysować tabelkę Szereg homologiczny alkoholi (pod.str.140)

Liczba atomów węgla

Wzór i nazwa alkanu

Wzór i nazwa alkilu

Wzór sumaryczny i nazwa alkoholu

Wzór strukturalny alkoholu

Wzór półstrukturalne alkoholu

1

Metan

CH4

Metyl

CH3

CH3OH

Metanol lub alkohol metylowy

CH3-OH

Proszę uzupełnić tabelkę przynajmniej do 5 alkoholi.

Macie czas do 31.03, czyli do kolejnej lekcji. Miłej pracy.


Uczniowie przed nami powtórzenie wiadomości z działu Związki węgla z wodorem. W załączniku przesyłam karty pracy z tematów lekcji które już się odbyły. Bardzo proszę o rozwiązanie ich w zeszycie przedmiotowym z chemii. Dla wszystkich uczniów karta pracy A Szeregi homologiczne alkanów, alkenów, alkinów; karta pracy B Porównanie właściwości alkanów, alkenów, alkinów. Dla uczniów chętnych zadanie 1,3,4,5,6 z karty pracy (scenariusz) Porównanie właściwości alkanów, alkenów, alkinów. Miłej pracy!